Khamis, 7 September 2017

KENAPA SELALU SALAHKAN ORANG LAIN TAPI TAK SALAHKAN DIRI SENDIRI ?


Assalamualaikum & Salam Sejahtera...

Monolog hati,kehidupan manusia,cabaran hidup,kenapa selalu salahkan orang lain tapi tak salahkan diri sendiri


KENAPA SELALU SALAHKAN ORANG LAIN TAPI TAK SALAHKAN DIRI SENDIRI ?Cuba belajar hidup tanpa salahkan orang lain,  cuba salahkan diri sendiri.Kau kene tipu, kau salah kan dia.  Tapi sebenarnya kau sendiri yang bagi kebenaran dia tipu kau,  kau yang tak hati-hati , kau yang percaya dia bulat-bulat .

Bila kekasih curang,  kau salah kan dia.  Pernah tak kau pikir?  Kenapa dia curang?  Kenapa dia ada orang lain?  Entah-entah sebab kau buzy,  sebab kau tak bagi perhatian,  sebab kau endah tak endah.Bila dia dah tawar hati dengan kau,  kau salah kan dia.  Sedangkan?  Kau yang tak hargai setiap peluang yg dia pernah beri . Kau yang ulangi kesilapan berulang kali sehingga dia bosan menahan sakit di hati.

Bila kene marah,  kau salahkan dia asik nak marah marah kau.  Cuba pikir balik?  Kenapa dia marah?  Apa punca dia marah?  Sebab kau buat benda yang dia tak suka,  sebab kau buat benda yang tak elok. Bila dia diam,  kau salah kan dia.  Cuba mengalah, kenapa kau yang taknak tegur dia dulu?  Kenapa kau pun sama nak ego? Bila dia minta putus,  kau salahkan dia,  caci, maki dia sebab kata dia ada orang lain,  dia tak tepati janji,  tapi penah kau pikir?  Sebenarnya kau yang buta,  kau yang pura-pura sayang dia, sedangkan kau tak hargai pun kehadiran dia.

The end,  kadang punca datangnya dari diri sendiri,  tapi kita buta kan mata,  pekak kan telingga,  bisu kan mulut untuk menunding jari kepada diri sendiri.  Kita lebih memilih untuk salahkan orang lain berbanding diri sendiri.  Kau kene ingat dalam dunia ni semua manusia dicipta ada kekurangan,  kau sendiri ada kekurangan.  Jadi berhenti la menyalahkan orang,  cermin dulu diri kau sebelum kau salahkan orang.


15 ulasan:

  1. betul tu.. busyra stuju.. org skrng ni mmg suka salahkan org lain tanpa menilai diri sndiri dulu.. muhasabah pada diri sendiri jgk..

    BalasPadam
  2. Ha ah, kadang nk marah diri sendiri, tak sampai hati kan...then org lain jadi mangsa...
    lorhhh ~
    Jom join GA Nona jap
    http://nonasani.blogspot.my/2017/08/giveaway-saya-nak-prime-buster-cream.html

    BalasPadam
  3. EGO. Sifat EGO yang ada dalam diri manusia ni yang selalu membuatkan diri rasa kebal dari membuat kesalahan. Kita tuding 1 jari pada orang, tapi 4 jari tuding pada kita balik. Allahu, mohon kita dijauhkan daripada sifat-sifat keji.

    Maaf, saya blogger baru. Saje singgah sini melawat :)

    BalasPadam
  4. Betul setuju sgt...sedang menghadap org bersikap mcm nih skang...lgsg xnak salahkan diri sendiri tp salahkan org lain, walaupun terang2 memang dia salah

    BalasPadam
  5. Setuju...betul sangat...salah sendiri x nmpak plk kan..

    BalasPadam
  6. Kita jaga elok elok pun kena tinggal ๐Ÿ˜” Jaga hati dia, banyak tolong dia, bagi pinjam duit tapi dia tak hargai. Nak salahkan diri sendiri sebab salah pilih and sayang orang ๐Ÿ˜ญ

    BalasPadam
  7. Kadang-kadang tak pernah tanya cermin, betul ke apa telah aku buat, sebab tu selalu salahkan orang lain kan... memang ada orang camni, salah orang je nampak...

    BalasPadam
  8. Betul tu. Kita Kena selalu muhasabah diri dan cermin diri selalu dari atas ke bawah. Haha.

    Done follow ur blog sis. :)

    BalasPadam
  9. Tgk keadaan juga. Kebanyakan perempuan biasanya akan salahkan diri sendiri kalau berlaku pape yang tak diingini. Tapi kalau terang2 benda tu bukan salah diri sendiri, takkan nk blame diri sendiri juga. Anggap semuanya ujian Allah untuk DIa bagi sesuatu yang lebih bagus.

    BalasPadam
  10. Bila sifat EGO tinggi dalam diri, salahkan orang lain lah jawapannya. Huhu.

    Setuju dengan CCL. Kita kena berhenti menyalahkan orang. Fikir baik2 sebab apa sesuatu perkara terjadi dan cuba ubah kepada yang lebih baik.

    BalasPadam
  11. bila kena benda sama banyak kali masatu kita kena tanya diri sendiri :) kadang-kadang bukan orang lain, tapi kita sendiri puncanya

    BalasPadam
  12. jadi perlunya muhasabah diri. sebelum salahkan orang, kita tengok kita dulu :)

    | helloaiman |

    BalasPadam
  13. Jika kita jujur pada diri sendiri perkara begini takkan timbul. Cuba tanya hati betul tak apa kita buat sebelum kita bersuara. Kalau niat kita baik baiklah ia. Kalau niat kita jahat jahatlah ia.

    BalasPadam

tinggalkan komen anda kat sini. . InsyaAllah CikCappuccinoLatte akan sentiasa membalas kunjungan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NEWS !