Isnin, 30 Januari 2017

MACAM MANA NAK REDHA?



"Macam mana nak Redha?"


Redha,cara redha,tips redhakan hati,cikcappuccinolatte,tips jaga hati,bagaimana nak peroleh keredhaan hati,keredhaan Allah




Redha ni pada CikYana sebenarnya adalah "perkara yang perlu ditelan walaupun pahit"
Kadang punca kita tak redha adalah sebab "menyalahkan"


Menyalahkan...Mungkin menyalah manusia , paling perit bila kita menyalahkan Tuhan...
Kalau CikYana , cara CikYana redha  perbanyakkan istigfar dan sentiasa bersangka baik.
"Setiap yg berlaku mesti ada sebab..."


Kenapa sesuatu perkara itu berlaku?

"Ohh mungkin Tuhan nk ingtkan CikYana yg CikYana tengah lupa Dia , mungkin Tuhan nk uji CikYana sebab CikYana terlalu cintakan manusia . Mungkin Tuhan nk uji CikYana sentiasa sabar"


Kunci dia kat sini sentiasa bersangka baik dan ingt "setiap yg berlaku mesti ada sebab" ...so sentiasalah redha dengan apa yang berlaku ... InsyaAllah Allah jaga hambanya dan sentiasa nak berikan yang terbaik dalam hidup kita ...

Wallahu'alam


2

Khamis, 26 Januari 2017

MANUSIA LUPA DENGAN KESENANGAN



MANUSIA MUDAH LUPA DENGAN KESENANGAN DAN KEINDAHAN YANG DIBERIKAN.







Manusia mudah lupa. Kesenangan dan keindahan yang dimiliki sering membuatkan kita lupa bagaimana untuk mensyukurinya. Kita mudah mengabaikan dan kadang kala menidakkan apa yang sebenarnya telah menjadi milik kita. Kita tak peduli kita tak hairan kita tak kisah akan kehilangan waktu itu. Semua ni terjadi sebab kita berasa dah TERLALU SELESA dengan kesenangan yang dimiliki. Kebiasaannya, bila kita dikurniakan nikmat, rezeki, kegembiraan mau pun kelebihan, seharusnya kita perlu bersyukur.



Tapi, macam mana pulak kalau kita diberikan kekurangan, kecacatan, kemiskinan, kedukaan dan ujian. Berapa ramai yang bersyukur?
Tepuk dada, tanya iman?
Fikirkan setiap kekurangan yang diberikan pasti ada kelebihan yang diberikan. Begitu jugak sebaliknya. Setiap kelebihan itu pasti ada kekurangan kerana kita memang diciptakan lemah dan tak sempurna. Ingat kekurangan itu hebat. Jangan pernah rasa rendah diri dengan kekurangan diri.



Kekurangan di dalam hidup kita bukanlah penghalang untuk kita berjaya dan lemah semangat sebab suatu hari nanti pasti akan datang seseorang melengkapi kekurangan kita dengan kelebihannya. Jangan pernah berputus harap dan teruskan berdoa. Dan ingatlah, setiap kekurangan yang kita miliki merupakan kelebihan yang tak ada pada orang lain. Bukan semua orang dapat memiliki kekurangan yang kita ada. Bukankah kekurangan dan ujiaan itu satu bentuk dan tanda sayangnya Allah kepada kita?



Jadikanlah kekurangan yang kita miliki itu sebagai sumber kekuatan, simbol kehebatan dan bukanlah sesuatu yang menghancurkan. Bersyukurlah dengan setiap kurniaanNya. Kebaikan mahupun keburukan.

:)
5

Ahad, 22 Januari 2017

SENARAI PEMENANG AJL KE 31


Anugerah  Juara Lagu  yang ke 31 .. berlangsung pada 22 Januari 2017.. Alhamdulillah memandangkan hari ni dah settle kerja .. so boleh layan AJL  secara live ok... tapi bukanlah live di dewan sana..cuma live di kaca tv3 ....

So sesape yang tak sempat tengok uolls boleh guna teknologi hujung jari .. youtube semua adakan ..just perlukan internet ... bagi sape-sape yang nak tahu keputusan pemenang Anugerah Juara Lagu ke 31 .. meh sini CikYana umumkan senarai pemenang




Anugerah juara lagu ke31,AJL31,senarai finalis AJL31,pemenang Anugerah juara lagu ke31,senarai pemenang AJL ke31,tonton AJL  ke31 secara live, live steaming AJL31,gambar AJL ke 31 , persembahan terbaik AJL ke31 , vokalis terbaik AJL ke31, red carped anugerah juala lagi ke31,gamabr finalis anugerah juara lagu ke31






♡JUARA ANUGERAH JUARA LAGU KE31

- Lelaki teragung (Dayang nurfaizah)


♡NAIB JUARA ANUGERAH JUARA LAGU KE31

-Terimaku Seadanya (hafiz & misha omar )


♡TEMPAT KETIGA ANUGERAH JUARA LAGU KE31

-Sudah ku tahu (projector band)


♡PENYANYI VOKAL TERBAIK ANUGERAH JUARA LAGU KE31

-Lelaki teragung (Dayang Nurfaizah )


♡PERSEMBAHAN TERBAIK ANUGERAH JUARA LAGU KE31

- Hang pi mana (khalifah)


Tahniah untuk ke semua finalis Anugerah Juara Lagu ke31



3

Sabtu, 21 Januari 2017

ROTI JALA COKLAT




Kebiasaanya roti jala berwarna kuning dan dicicah bersama kuah gulai atau pun sardin ... now CikYana tampilkan roti jala versi baru ... ala-ala dessert gitu ..ala-ala waffle pun ada ... resepi yang diberi nama "roti jala coklat "


Roti jala,resepi roti jala ,roti jala coklat ,resepi roti jala coklat,roti jala unik ,waffle coklat,carian resepi ,menu roti jala ,cara membuat roti jala,tutorial roti jala , bahan membuat roti jala



Bahan-bahan

- 3 cawan tepung gandum
- Telur sbiji
- Serbuk koko 3sudu besar
- Sedikit garam
- 2sudu minyak msak 
- Air ikut kepekatan


Cara membuat 

Satukan semua skali.. kacau biar sebati kemudian tapis... guna botal lubang 3.. kat kedai eko ada jual.. rm2.12

Makan dgn cicah sos coklat atau susu pekat. 
Lagi senang cicah susu coklat pekat saji atau susu pekat biasa.



Roti jala,resepi roti jala ,roti jala coklat ,resepi roti jala coklat,roti jala unik ,waffle coklat,carian resepi ,menu roti jala ,cara membuat roti jala,tutorial roti jala , bahan membuat roti jala

Selamat mencuba 




7

Jumaat, 20 Januari 2017

ORANG TAKKAN HARGAI KERJA KAU !!



"ORANG TAKKAN HARGAI KERJA KAU"




Duk sembang dengan member. Pasal kerja.

Dia kata,

"Memang susah nak dapat kerja sekarang. Bila dapat kerja makan gaji, tak kiralah dengan swasta atau gomen, hadap sajalah segala yang depa tetapkan.

Dalam sektor pekerjaan,  jangan harapkan much appreciation dari orang atasan tau.

Contohnya, kita buat kerja sampai malam sekalipun, peluh keringat sebaldi dah, kita jangan expect kita akan dapat penghargaan tinggi dari orang sekeliling.

Kerja kosong,jawatan kosong ,kerja kosong 2017,mencari kerja kosong,kerja kerajaan,kerja swasta,borang permohonan kerja kosong,borang kerja kosong 2017


Rakan-rakan kerja kita cuma jadi saksi kita buat kerja rajin. Tapi, mereka tidak akan backup kita atau sampaikan kerajinan kita pada bos, CEO, pentadbiran dan pihak yang bagi kita gaji.

Jangan pernah bergantung pada mana-mana kawan kerja untuk jadi bahan bukti, saksi segala kerja yang kau buat untuk tempat kerja kita. Mereka tidak akan masuk campur urusan kita.Tapi sesetengah manusia la ada jugak yang rajin kacau tepi kain orang lain ..  Mereka juga nak jaga periuk nasi sendiri.

Tapi, kalau kita buat silap atau tak hadir kerja sekali dua atau beberapa kali -- tak kiralah apa jua sebabnya termasuk sakit -- orang akan cepat pandang serong kau. Kita takkan lagi tergolong dalam pekerja yang baik walaupun kita memang pekerja yang rajin.

Mungkin di sesetengah company yang bagus, swasta misalnya, bila kita rajin, menonjol dan memang penglibatan kita dalam apa-apa projek tu memberangsangkan serta memberikan pulangan yang baik pada syarikat, kita akan dapat promotion. Mungkin. Ada la juga penghargaan.

Tapi, kalau kita berada di sektor kerajaan, susah beb. Rajin macam mana pun, gaji kita tetap sama. Kuat berusaha pun, belum tentu kita dapat anugerah pekerja cemerlang. Sebabnya, campur tangan politik, birokrasi dalaman, kabel-kabel, serta benda yang paling biasa sekali dalam line pekerjaan tak kira di mana-mana tempat di negara kita ni adalah --- mulut busuk orang. Rajin pun orang mengata, disampaikan benda-benda tak elok tentang kita pada pihak pengurusan atasan.

Last sekali apa dapat, kita yang tak ada kenalan dato datin yang berhormat itu ini, kita tetap di bawah. Hirarki pekerjaan di tampuk sama."

CikYana angguk je la. Betul juga apa yang dia kata.

"Habis tu, elok kerja kat mana?"

Dia jawab,

"Kerja mana-mana pun kita kena sabarlah. Ni kunci utama. Berlambak orang muda yang masuk kerja, dapat tekanan sikit, terus nak berhenti kerja. Tak sabar. Yang kena duga sikit masa kerja, terus naik marah bila dikritik dan ditegur cara prestasi kerja. Melenting tidak akan buat imej kita lebih baik. Malah, lebih buruk. Orang pun tak suka simpan kita lama-lama kalau bikin banyak masalah dengan pentadbiran.

Kerja sendiri berniaga pun kena sabar. Tak sabar, kejap tutuplah bisnes. Bisnes kena pandai promoting dan lebarkan networking. Kena pandai rolling modal bukan dapat untung terus bermewah beli kereta baru menunjuk-nunjuk. Lingkuplah niaga.

Tips dari CikYana sendiri berdasarkan pandangan kawan-kawan

Satu, kerja tu pergi balik on-timelah. Sebab kerja sampai lebih masa pun, tak guna juga. Kerja takkan habis sampai bila-bila.

Dua, hubungan dengan Tuhan tu wajiblah jaga. Utamanya solat fardhu lima tu jangan tinggal. Solat tahajjud dan duha tu buatlah selalu biar jadi amalan harian.

Ketiga, sabar dan senyum selalu. Jangan banyak cakap benda tak penting di tempat kerja. Jangan cakap pasal pentadbiran bagai. Buat kerja kita je. Sebab, kalau nak bertekak hal ni, baik kau masuk politik ubah sistem terus.

Keempat, doa selalu biar Allah lindungi dan limpahi rezeki. Kerja dengan orang, bila-bila boleh kena buang. Kerja sendiri, bulat-bulat bergantung tuah rezeki setelah usaha.


Kelima, jangan cakap pasal orang lain. Rajinkan diri improve diri sendiri. Playsafe selalu."


 senyum je dengar  nasihat. No wonder ramai suka dia. Kerja memang bagus dan tak cakap banyak.

So, CikYana kongsikan semua ni balik dengan korang.



1
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NEWS !