Jumaat, 25 Julai 2014

CARA NAK RASA DUIT GAJI SENTIASA CUKUP WALAUPUN SEDIKIT



Bila dah terima gaji, bagaimana cara nak rasa duit gaji tu sentiasa cukup je walaupun sedikit? .... 


 Pesan Ustaz Mohd Nassru Abdul Latif: 

 1.Bila hari terima gaji, jangan dilupa ibu dan ayah. Perkara pertama buat, transfer utk mereka dahulu. Banyak atau sedikit, itu tidak penting. Walau mereka berdua mungkin sudah berpendapatan, tetapi berikan kepada mereka sebagai hadiah. Percayalah, duit gaji kita akan cukup!  


 2.Jangan dilupa "Tabung Haji", memotong melalui potongan gaji lebih baik. Anda tahu, bila kita sudah mendaftar haji, ia bermakna "Nawaitu" itu telah ada! ....


 3.Sebagai seorang ayah, ingat kembali urusan anak. Aqiqahkan mereka dahulu, sebelum anda membeli TV LED baru, sebelum menukar sport rim baru! ....

 4.Sebagai seorang isteri yang bekerja, bantulah suami! Tidak salah jika isteri berkata "Duit I, Duit I, Duit suami, Duit I! Tapi, redha itu lebih penting. Suami pula jangan ambik kesempatan atas kebaikan isteri! 

 5.Sebagai isteri yang tidak bekerja, redha dengan apa yang ada. Jangan merungut! Tiada suami yang mahukan kekurangan dalam keluarga. 

 6.Lihat ahli keluarga yang terdekat, siapa yang perlu dibantu dahulu sblm bsdkah atau nk bntu Orang susah, anak yatim? Rezeki kita akan sentiasa cukup jika mendahulukan orang yang dekat! Kerana sabit dlm hadis Rasul saw  


 7.Jangan kedekut tetapi jangan pula terlalu boros! Memberi makan merupakan sedekah yang sangat mudah. Sekali sekala, apa salahnya belanja kawan2 & saudara-mara... *


Marilah kita banyakkan berselawat ke atas Rasulullah SAW, nabi yg kita rindui... ..اللهم صل على محمد و على ال محمد .. ... Jenaka Ustaz Azhar ..... Kadang-kadang Allah hantar seekor kucing untuk menjadi guru dan menguji kita supaya kita muhasabah. Jika seekor kucing datang meminta makanan, tapi kita halau dia, itu tanda kita kedekut dengan rezki yang Allah beri pada kita. Padahal kucing tu minta sedikit sahaja dari sisa makanan kita. Kita ada duit beribu-ribu, apa ruginya beli sebungkus nasi beri pada kucing. Kadang-kadang kucingbawa lari seekor ikan kembong yang kita beli di pasar. Anggaplah itu rezeki untuk kucing tu. Tak payahlah kejar kucing tu keliling kampung! Dia bukan ambil semua, seekor saja. Lainlah kalau kucing tu bawa lari peti sejuk, boleh la kejar sebab mahal.Kita cita-cita nak syurga firdaus, tapi kita kedekut pahit. Muhasabahlah diri j nak jadi cepat kaya, murah rezeki,panjang umur, dan terang dalam kubur nanti, selalulah kita beri makan pada binatang. Setiap makanan kita beri makan binatang itu dikira sedekah. ( Ustaz Azhar Idrus) Rasulullah SAW bersabda :"Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya, maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dia akan tetap memperoleh pahala."(HR. Al- Bukhari) ㅤ ㅤ ㅤ   ㅤ Subhanallah   Alhamdulillah   Lailahaillallah  ㅤ Allahuakbar  ㅤ ㅤ  ㅤ


   Please Share .. Bahaya Tak Tutup Aurat Dari Kajian Sains |Rasulullah bersabda, "Para wanita yang berpakaian tetapi (pada hakikatnya) telanjang, lenggak-lengkok, kepala mereka seperti punuk unta, mereka tidak akan masuk syurga dan tidak mencium semerbak harumnya (HR. Abu Daud) Rasulullah bersabda," Tidak diterima solat wanita dewasa kecuali yang memakai khimar (tudung) (HR. Ahmad, Abu Daud, Tirmidzi, bn Majah) Kajian ilmiah kontemporari telah mendapati perempuan yang tidak bertudung atau berpakaian tetapi ketat, atau telus, akan mengalami pelbagai penyakit kanser di bahagian anggota tubuhnya yang terbuka dan yang mengenakan pakaian ketat-ketat. Majalah perubatan Britain mengeluarkan hasil kajian ilmiah ini dengan mengutip beberapa fakta, antaranya bahawa kanser milanoma pada usia awal, dan semakin bertambah dan merebak sehingga di kaki. Sebab utama penyakit kanser ini adalah pakaian ketat yang dikenakan oleh perempuan di bawah terik matahari dalam waktu yang panjang selepas bertahun-tahun. Sarung kaki nilon yang mereka kenakan tidak sedikitpun bermanfaat dalam menjaga kaki mereka dari kanser. Majalah perubatan Britain tersebut telah pun telah melakukan undian tentang penyakit milanoma ini, dan seolah keadaan mereka mirip dengan keadaan orang-orang penderhaka (orang-orang kafir Arab) yang di da'wahi oleh Rasulullah. Tentang hal ini Allah berfirman: "Dan ingatlah ketika mereka katakan: Ya Allah andai hal ini (Al-Qur'an) adalah benar dari sisimu, maka hujanilah kami dengan batu dari langit atau datangkanlah kepada azab yang pedih" (Surah Al-Anfaal: 32) Dan sungguh telah datang azab yang pedih ataupun yang lebih ringan dari hal itu, iaitu kanser di mana kanser itu adalah seganas-ganasnya kanser dari pelbagai kanser. Penyakit ini merupakan akibat dari sengatan matahari yang mengandungi ultra violet dalam waktu yang panjang disetiap pakaian yang ketat....... Selamat beramal....  
2

Rabu, 23 Julai 2014

SHOPPING RAYA



Salam ramadhan semua . .pejam celik ..pejam celik . .
Terasa sekejap ja waktu berjalan ..dunia berputar siang dan malam . .
Sehinggakan tidak sampai seminggu sahaja lagi
Umat islam akan menyambut bulan syawal . .


Menunggu 4 hari sahaja lagi bulan syawal akan bakal
Menjelma . .pastinya korang semua ada yg dh beli persiapan raya . .
Begitu jugak dengan cik yana . .shopping raya dengan encik kesayangan . .
Shopping ala kadar sahaja ..hanya sempat beli baju raya ....


Alhamdulillah ..tema warna sedondon cik yana dengan encik kesayangan
Gembira tak terkata tahun nieyh dapat shopping raya dengan dia. .
Warna pilihan encik kesayangan ialah peach (putih susu) ..memandangkan bju
Cik yana encik kesayangan cakap x elok . .so far pilih aja warna yang ada ..
Dengan warna cik yana x kisah warna apa pown . .jnjy raya tahun nieyh warna sedondon..


Jalan-jalan survey baju raya sekitar jakel alor setar . .sampai 
Pusing- pusing banyak kali pulak tue . . Pening kepala cik yana . . 
Mana tak nya . .akibat shopping raya minggu² trakhir ramadhan
Pastinya baju saiz yg kecik² dh hbih dikebas org ..
Tekanan cik yana sememangnya betul . 
Baju yang cik yana berkenan ..saiz pulak yang xda . .
Sian lak encik kesayangan ..sampai dia pown cakap ..pening dh xtw nak 
Wat mcm mna...hehe cik yana cakap...bwa bsabar ni bru baju raya ..
Macam mna laa nnty nak bli bju tunang kan . .
Hehe ..kna belajar dri sekarang ya wahai cinta hatiku ...


Sememangnya...bju raya lelaki mudah jumpa...senang..bkn mcm
Bju perempuan..susah sekali..byk design ..yg dipilih ..
Rambang mata..jalan dan terus jalan . .
Akhirnya cik yana ambik keputusan untuk try bju kurung moden
Dengan manik yg tak berapa sarat..bju yg cik yana try bju wrna pink..
Encik kesayangan ckp ..xpa warna pink pown asalkan warna sedondon..
Kesiam pulak tgk encik kesayangan..


Hasrat untuk beli bju tue trbatal ..nak tahu knapa? 
Cik yana try bju tue dlm fitting room..saiz ok..padan elok . .
Malangnya kainnya sungguh jarang sekali..
Discuz dengan encik kesayangam..encik kesayAngan
Wat keputusan xjdi beli bju tue..


So..tgk muka encik kesayangan pown dh letih. 
Memang laa kn puasa jln sana sini pulak tue . .
Cik yana wt kputusan beli bju dia dlu kt jakel ..
Alhamdulillah ..bju encik kesayangan senang di cari . .
Warna piliham encik kesayangan ialah pink pudar...nampak
Comey ja..lepas tue cik kesayangan ajk cri ..mna thu kowt² ada. .
Alhamdulillah jumpa jugak akhirnya..warna yg hampir sama..wlwpown hrganya 
Agk mhl jgk..tpi cik yana dh buntu nk plih lgi..cik yana buat kputusan amek ja bju tu
Lagi pown saiz pown ada ..manik² dia xnampak srabut sgt

Hah ..penat brshopping..alhdulillah dpt jgk alhirnya...hny kuih rya xsmpat
Nk bli untuk mak..insyaAllah pagi besok sbelum cik yana masok 
Kja nk kluar shopping kuih raya pulak


Persiapan raya korang mcm mna pulak..
Share & story mory laa kt cik yana jgk ..




3

Khamis, 17 Julai 2014

CPUV/BE NUFFNANG KE24: OLDTOWN TRUE WHITE COFFEA




TOink.. toink . . Assalamualaikum semua...selamat menjalani
Ibadah puasa . .alhamdulillah dapat mnjalani ibadah puasa dengan
Sebaik yang mungkin. .pejam celik lagi seminggu tirai ramadhan akan dilabuhkan ..
Tirai syawal bakal menjelma . .


Kembali kepada entry . .sekian lama x godek- godek nuffnang
Hari nieyh luangkan masa check side income . .alhamdulillah . .
Terbinanya blog yana . .dapat membuahkan hasil . .
En nuffnang kasi cpuv yang ke 24 . .alhamdulillah semakin lama
Blogger nieyh bertapak walaupown xfemes seperti retis blogger yang lain .
Dapat jugak blog cik yana mngumpul earnings cpuv dri nuffnang

Cpuv ke24 kali nieyh iklan berbayar dari
Oldtown true white coffea . Ha korang pasti pernah nampak kn oldtown
White coffea x kira laa di iklan tv ..supermarket kn . .

COFFEA

Terima kasih x terhingga to oldtown true white coffea yg
Sudi masuk dan bertapal di ruang iklan cik yana . . So far
Sesape yg terjenguk ke blog cik yana ..jgn lupa klik laa stu dua iklan yg menari
Nari dalam blog cik yana . .
Earnings bg iklan oldtown white coffea masih lagi
Berjalan lancar tanpa sebarang masaalah . .


Asa macam xsabar jew nk cashout semua duit earnings nuffnang ..
Kasi simpan sampai hujung tahun nieyh ...



1

Rabu, 2 Julai 2014

RAMADHAN KE-4 BERSAMA FAMILY



Ramadhan keempat . . Alhamdulillah dah empat hri umat islam 
Menunaikan ibadah bpuasa.  Memandangkan hari nieyh hari rabu..
So far cik yana off day ..alhamdulillah dapat jugak rehat badan nieyh ..
Hari nieyh berpeluang jugak bberbuka puasa satu family..saat² yang
Ditunggu sangat . . .duduk satu meja dengan family . .
Berbuka sama² . .trsenyum cik yana ..tmbh² lagi ayh balik kja awal jugal 
Hari nieyh . . .


MulanyA hari nieyh plan nak berbuka puasa di kampung
Brsama kakak.angah.tok.wan . . Windu depa semuanyaa ..
Hasrat tue ttpaksa dibatalkan ..mungkin rabu minggu depan
Brbuka kat kampung ..sambil celebrate bufday mak .. :-)


Juadah berbuka puasa hari nieyh . .
Mak masak tomyam daging bsama kulat cendawan..
Mak masal makanan feveret cik yana..makaseh mak tersayang
Tomyam daging ..ikan masak kicap..sayuq campur ..memenuhi ruang
Meja makan ..tmbh pulak dgn mknan adik bli kt bazar tdi ..ha.. murtabak ,puding karemel,agar²,jus apel,jus tembikai yg di beli oleh adik kt bazar tdi ..


Alhamdulillah..bsyukur dgn makanan yang ada sudah cukup mengenyangkan
Perut kami sekeluargA..beli banyak² pown membazir kaau xhbis makan kan ...
So kawal pembelian makanan .. hehe


Selamat berpuasa you all
1

Selasa, 1 Julai 2014

FIRST TIME BUAT LAI CHI KANG



Alhamdulillah ..bersyukur ke hasrat illahi . .panjangkan umur cik yana untuk merasai bulan ramadhan untuk tahun nieyh. .pejam celik pejam celik . .dah masuk hari ke tiga umat islam berpuasa..alhamdulillah


Ramadhan yang ke tiga cik yana turut berbuka puasa bersama kawan²
Satu tempat kerja . . Memandang kan 1 julai merupakan ramadhan yang ketiga
Maka sudah brmula buffet ramadhan kt hotel tempat cik yana bkerja
Semakin hampir petang..semakin banyak buffet yg di booking . .

Ramadhan ketiga juga mencipta pelbagai kenangan ..antara salah satunya
Cik yana terpaksa buat air lai chi kang juadah penghilang dahaga untuk buffet berbuka puasa . .memang laa senang ..ramuannya hanya sekadar rendaman . 
Ramuan lai chi kang membuatkan cik yana tekanan seketika.
Mana tidaknya jam dh hampir pukul empat..mana sempat nk rendam
Segala ramuannya . .first time buat lai chi kang macam² jadi ..


Sagu besar yg sepatotnya direbus dalam air yg mendidih . .tpi dpt petua
Rebus terus mcm masak nasi..ok cik yana pown ikut ja laa. . Biar jaa sagu besar dlm periuk dlm 5 minit . . Lepas 5 minit g tengok ..bharap sagu tue akan kembang ..
ini lain pulak jadinya ..sagu trsebut brtukar mnjadi kanji . . Bberapa kali cuba akhirny bjaya jgk...betul ckp org prcubaan prtama x semestinya mnjadi
Oleh tue cuba lah byk2 kali.. mcm cik yana akhirnya sagu besar sudah kembang menjadi bulat ..dan bhgi 3 bekas untuk letak pwarna ..cik yana kna rendam jugak
Ramuan lain sperti barli.kembang semangkuk .getah anggur ..rendam pakai air panas nak memudahan ramuan cepat bkembang ..sementara tunggu ramuan tersebut
Cik yana tlong kwn² bancuh air² lain jugak ...


Akhirnya semua ramuan dh pown siap . .bjaya jugak akhirnya
Bsemangat campurkan semua ramuan dlm bekas air . . Bila dikacau tkejut bila air jadi kaler hijau ..omg kenapakah jdi begini . rupanya effect dri lebihan pwarna biru dan kuning dalam sagu..huuwaaa ..jdi hijau ..huhu .penat² ja buat ..


Kawan cakap ala kita letak jgk kt buffet ..
Lepas ja azan kwn² cik yana rasa lai chi kang 
Alhamdulillah walaupown wrnanya hijau . . Rasanya
Tetap macam lai cji kang yang beli kt bazat ramadhan


Haishh macam2 dugaan . . Next week kalau nak wt lai chi kang
Dah thu mcm mn caranya ....



P/s:kawan² mcm dh dpt baca fikiran cik yana ..
Lepas ja buat lai chi kang yang hampir xjadi tue
Kawan cik yana ckp 'balik nanti update entry dlm blog laa 
Pasal lai chi kang ' heheheh
 . 



1
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NEWS !