Khamis, 28 Februari 2013

RESEPI KIMCHI





Bahan-bahan ( 5-6 org mkn )

  • 1 biji kubis china (kalau xsuka kobis, wt pakai peria pun sedap gak tp pahit sikit la n nk kena perap dia pun lama gak supaya kurang pahit dia tu)
  • 1 ikat daun bawang(dipotong kasar)
  • 10gm halia dipotong memanjang
  • serbuk cili
  • cencaluk
  • 1/4 cawan kicap cair
  • 2 sudu halia dikisar
  • garam
  • gula
  • 1/2 cawan tepung beras +2 cawan air(masak smpai pekat)

Cara-cara pembuatan

  1. basuh kubis hingga bersih n dibelah 2,kemudian toskan 
  2. garam kan sayur kobis td secukupnya 
  3. perap n jeruk kan kobis tu selama 3-4 jam, tak payah masuk dlm peti ais pun, letak kt luar supaya cpt sikit prosesnye
  4. seterusnya keluar kn kobis tu..n basuh dan toskan seketika
  5. campur serbuk cili and cencaluk tu, then campurkan sedikit air supaya menjadi pes. terpulang kt u ols la kalo nk pedas, letak la serbuk cili tu bebanyak
  6. masukkan halia kisar td dlm pes tersebut campurkan kicap cair and gula
  7. campurkan tepung beras yg telah dipekatkan atas api td kedalam pes kimchi
  8. setelas pes itu digaulkn rata masuk kn dalam peti sejuk..dlm 30 mint n then lumurkan pada kobis tersebut 
  9. masukkan dalam peti sejuk dlm 2 hari dh siap. kalo pakai peria, kena perap dlm 5 hari...
Ok, da siap....  Makanan ni kalo lg lama di perap, lg sedap.. Selamat menjamu selera ye kengkawan...

7

Bahaya Menggunakan Selipar Jepun








Pasti ramai diantara kita yang selalu menggunakan selipar jepun atau disebut juga selipar sepit. Selipar ini diantara selipar yang popular yang digunakan oleh rakyat Malaysia. Namun begitu selipar ini ternyata mempunyai beberapa perkara bahaya dan risiko bagi para penggunanya.

1. Tidak Ada Penyokong
Bentuk selipar yang rata, tak mempunyai penyokong bagi tumit kaki dan lengkungan kaki pemakainya tersebut tidak baik bagi keselesaan dan kesihatan. Tapak kaki yang ideal adalah yang mempunyai penyokong bagi tumit dan lengkungan kaki.
2. Mengundang bakteria pada kaki
Jika anda menggunakan selipar ini sepanjang masa, di udara terbuka, perkara tersebut boleh menarik tidak kurang dari 15000 bakteria untuk melekat di kaki anda. Dan perkara ini merugikan bagi keadaan kesihatan anda dan keluarga.
3. Bahaya ketika memandu
Elakkan memandu, baik dengan menggunakan motosikal atau kereta dengan memakai selipar ini apatahlagi yang telah longgar dan nipis. Permukaannya yang rata boleh menyebabkan kaki anda tergelincir dari pedal, sangat membahayakan keselamatan anda. Pasti boleh mengundang kemalangan.
4. Sakit Punggung
Kerana tidak adanya penyokong di lengkungan kaki dan tumit, maka memakai selipar jepun terlalu lama boleh menyebabkan timbulnya sakit pergelangan kaki dan sakit pinggul. Jika dibiarkan, lama kelamaan boleh menjadi sakit punggung.
5. Arthritis Sakit Sendi
Jika anda terlalu lama memakai selipar jepun dengan kedudukan rata apabila berjalan, maka boleh menyebabkan timbulnya arthritis atau sakit sendi @ radang pada sendi.
8

Bakteria Tersembunyi Yang Berada Pada Permukaan Skrin Telefon Anda






mengikut trend terkini... rata-rata kebanyakkan
pengguna telefon sekarang menggunakan
skrin touch. . 
so yg pakai telefon screen touch tue. . 
pasti korang xthu kn, , 
yg ada bakteria yg tersembunyi pada skrin gajet tue..

tgk mcm gmbar kt atas tue. . 
tnpa kita mnduga kn,,
bakteria turut ada kt skrin touch telefon kita. . 
bakteria xboleyh dilihat dgn mata kasar..


tgk gambar kt bawah nieyh jgk. . 
bakteria-bakteria yg terbentuk 
di screen touch anda














so nk hindarkan bakteria dri screen touch telefon anda. .
jaga lha screen gajet tue yer..
8

RITA RUDAINI BERTUDUNG



petang-petang cenggini. . 
yana nk ajak korang terjah gamabr-gambar
rita rudaini. . 
korang semua kenal kn. . 
rita rudaini isteri kepada aidil zafuan. . 

khabarnya mereka akn bercerai. . 
sama-sama lha doa agr rumah tangga diorang bhgia semula
seperti dulu kn. . 


jom2 tgk gmbar-gmbar rita rudaini
mngenakan tudung, , 
cntik sekali...




























3

GAMBAR WAWA ZAINAL BERTUDUNG





bila linat gambar wawa zainal bertudung
pasti korang kata. . 
wah ayu lha..comel lha..
dgn pemakaian tudung..


jom tgk gambar2 wawa zainal























5

WAWA ZAINAL SELESA BERTUDUNG






“Saya tidak nafikan sekarang ini saya sering bertudung. Saya sedang belajar berubah ke arah kebaikan secara berperingkat. Doakan yang terbaik untuk saya,” ujar Wawa Zainal ketika mengulas desas-desus yang mendakwa dia kini tampil bertudung setelah dilihat beberapa kali tampil di khalayak dengan imej wanita muslimah.
“Kalau ada yang ternampak saya memakai tudung di luar, mereka memang tidak salah orang. Saya selalu pakai tudung sekarang ini. Cuma bukan secara kekal. Belum terfikir untuk berubah sepenuhnya. Saya tidak mahu berubah secara drastik, tetapi biarlah berperingkat. Sekarang ini saya mempelajari ilmu agama dengan menghadiri kelas-kelas agama dan juga kelas mengaji Al-Quran. Saya mahu memperbaiki diri,” ujar pelakon yang sedang meningkat naik ini.
Dalam masa yang sama, Wawa juga menyangkal pendapat yang mengatakan dia cuba untuk berubah kerana terpengaruh dengan Aeril Zafrel yang kononnya adalah teman lelakinya ketika ini.
0

KRAF DARI KAIN PERCA







kraf dari kain perca. .
tgk mcm-mcm boleyh buat dgn kain perca. . 
mudah dan bahan2 senang dapat. . 
kalau boring xthu nk buat apa. . 
boleyh try buat kn
3

Rabu, 27 Februari 2013

JAM TANGAN BERSAMA PENDRIVE






yana nk share dgn korang..
jam 2 dalam 1 nieyh. . 
kalau korang dh thu jam nieyh, , kira bagus lha
tpi , ,kalau yg mana xthu lgi..
meh yana cter kn..



cuci mata...
tgk2 cantik dax jam,,
cantik kan..



ok,,tdi yana cakap jam nieyh
2 dalam satu, , macam mana nieyh. . 

ok kalau korang nk thu, , 
di sebalik jam nieyh jgk, , 
ada pendrive 8gb. .  .
tgk gambar kt atas tue..
pndrive tue terlindung di sebalik tali jam..
menarik bukan,,

to u all yg sangat-2 menggunakan pendrive tiap-tiap hri, , 
u all boleyh lha kn pakai jam nieyh. . 
kalau korang xthu mana letak pndrive korang @ trlupa bawa ke, , 
jam nieyh sedia mmbantu korang kn..




mudah dan senang kn, , ,





okeyh , , harga jam nieyh pulak, , rm 99. . 
tpi kalau korang pndai tawar-tawar harga. . 
boleyh turunkan lgi. . 
berbaloi lha harga dgn jam besertakan pendrive 8gb kn..

so apa tunggu lgi,,
kalau korang dh suka,,cepat2 beli
8

10 PERKARA YANG MEROSAKKAN OTAK




malam nieyh yana nk share dgn korang..
10 perkara yg boleyh mmbuatkan otak kita rosak..

semestinya, , otak amat penting bgi seseorang kn...
klw xda otak,,mcm mana lha kita berfikir kn..
so. . allah dh bgi kita masing-masing otak
so ,,apa yg perlu kita buat. . 
kita perlu jaga dan thu guna otak kita sebaik yang mungkin

korang nk thu x 10 perkara yg boleyh
merosakkan otak kita..
jom review kt bawah nieyh



so 10 perkara nieyh korang perlu elakkan, , 
yana pasti diantara korang-korang..
mesti ada salah satu kt atas kn, , 
hehehe. . so elakkan . . 
daripada otak kita rosak..
7

Selasa, 26 Februari 2013

TANDA-TANDA SEBELUM SAKARATULMAUT






Orang yang bijak adalah orang yang sentiasa mengingati mati.

• Tanda 100 hari sebelum sakaratulmaut.

Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hambaNya dan hanya akan disedari oleh mereka yang dikehendakiNya. Walaubagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini, sama ada mereka sedar atau tidak sahaja.

Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan menggigil. Contohnya seperti jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar.

Tanda ini rasanya lazat dan bagi mereka yang sedar dan berdetik di hati bahawa mungkin ini adalah tanda mati maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda ini.

Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan lenyap begitu sahaja tanpa sebarang munafaat. Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memanfaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.

• Tanda 40 hari sebelum hari mati.

Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah SWT. Maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita, antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa.

Akan terjadi malaikat maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika.

Adapun malaikat maut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.

• Tanda 7 hari.

Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba ianya berselera untuk makan.

• Tanda 3 hari.

Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit, hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

• Tanda 1 hari.

Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.

• Tanda akhir.

Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.

Wallahua’lam..

2

KISAH ADAM CORRIE LEE BIN ABDULLAH MEMELUK ISLAM..







Saya ringkaskan di sini untuk sahabat-sahabat budiman

Secara rasmi saya telah kembali pada fitrah.
Berasal dari keluarga cina yang menganuti agama Budha.

Saya giat belajar mengenal Islam sebelum memeluk Islam lagi. Belajar bagaimana solat, serba sedikit mengenai fardu ain.

Saya telah mengucap 2 kali syahadah sebagai Adam Corrie Lee bin Abdullah. alhamdulillah dengan hidayah yang diberi di ketika usia 39 tahun. Impian pertama sebagai Muslim ialah ingin menjadi tetamu-Nya.

Bagaimana boleh peluk Islam?

1. Kaabah. - sy suka tgk kaabah. Ia membuatkan saya tenang dan rasa ingin ke sana.

2. Bersahabat baik saya anak ustaz ketika kanak-kanak, selalu bawa saya ke masjid. suka akan akhlak dan cara hidup mereka.

3. Mencari pedoman dan kebenaran dalam hidup. Telah banyak agama sy kaji sebelum membuat keputusan balik pada fitrah.

Mendapat hidayah ketika di dalam mimpi setelah berdoa pada Allah sebelum tidur;

"Ya Allah! sekiranya Islam adalah agama yang benar untuk aku pegang sepanjang hayat hayatku, Kau berikan lah pertunjuk pada aku Ya Allah."

Ketika tidur saya telah bermimpi seperti berada di syurga, lalu didatangi seorang yang bercahaya putih, mukanya bersih tersenyum. 

Ia memberi satu ketenangan yang amat ketika itu. Insan tersebut seperti memberitahu Islam adalah peganganmu.

Alhamdulillah impian pertama selepas memeluk Islam, perkara pertama ingin saya lakukan selepas pandai solat 5 waktu ialah menjadi Tetamu Allah. 

Alhamdulillah dalam masa 10 bulan menjadi saudara baru, Allah telah menjemput saya menjadi TetamuNya :)

2

Isnin, 25 Februari 2013

ANAK SULUNG FAEZAH ELAI





pelakon faezah elai,,selamat melahirkan 
anak sulung beliau pada 7 februari 2013..

anak sulung faezah elai diberi nama
dealova  heyrinna heykal..
nama dan unik, , dan sedap. . 
mungkin maksud di sebalik nama pown sedap jgk kn. . 
hehehe. . btw
tahniaah buat faezah elai dan suaminya

2

GAMBAR ANAK SITI SHAHRIZAH (EJA)







eja dh ada anak. . 
dan ank eja nieyh dh pown berusia 4 thun. . 

la,,yana bru jew thu eja nieyh dh ada ank..
ktinggalan betoi kn. . sbb xikut
sangat perkembangan si eja nieyh.  .

actually thun 2013 nieyh. . 
xpernah nampak pown eja dlm drama-drama tv. . 
diam begitu aje..

nama ank eja. . 
nur eishal . .sedap jgk 6ma tue..










4
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NEWS !